Pada 23 hingga 25 Julai 2010 yang lalu, saudara Shahir Abdul Rahim dan saudari Dalilah Mokhtar iaitu Exco Kolej Kediaman MPMUM telah menghadiri seminar KOLEJ KEDIAMAN PERINGKAT IPT (SEPAKAT 2010) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Program ini telah melibatkan kepimpinan daripada lebih 20 buah IPTA di Malaysia ini.
Pada program tersebut, wakil daripada UM telah membentangkan kertas kerja iaitu PROGRAM DAN AKTIVITI PEMBANGUNAN PELAJAR : SUATU KAJIAN DAN PENGALAMAN DI KOLEJ KEDIAMAN UM. Berikut merupakn resolusi yang dicapai sepanjang seminar ini dijalankan :
1.Kolej kediaman sebagai platform membentuk keperibadian secara bersepadu melalui penglibatan dalam aktiviti-aktiviti :
• kepimpinan
• akademik
• keusahawanan
• kebudayaan
• sukan
• kerohanian
• hubungan luar dan antarabangsa
• khidmat masyarakat
2. Pendedahan, pengetahuan dan pengalaman yang membentuk mahasiswa menjadi individu yang lebih baik dalam aspek-aspek berikut (soft skills) :
• kemahiran berkomunikasi
• bekerja secara berpasukan
• pengurusan masa
• kualiti kepimpinan
• proaktif
• penjanaan idea
• kreatif dan kritis
• jalinan kerjasama dengan pihak lain
• pengurusan kewangan
3. Kemampuan merealisasikan idea-idea hebat yang memberi kesan kepada :
• Alam sekitar :Melestarikan alam sekitar – contoh Eco-Desa
• Masyarakat :Sumbangan – contoh Baktisiswa/OPKIM, Kempen Derma Darah
• Dasar 1 Malaysia – contoh Festival Kesenian Pengantarabangsaan – contoh Lawatan ke
luar negara
luar negara
• Pencapaian/nama baik negara :Wakil negara – contoh Sukan Universiti/Karnival Sukan
4. Perubahan oleh mahasiswa dalam menangani perubahan alaf 21
• adab
• ketinggian ilmu
• persiapan diri oleh mahasiswa sendiri (mental dan fizikal)
• berpandangan jauh
• mempunyai perancangan
• pemikiran dinamik
• memiliki perspektif berbeza
5. Pendekatan holistic
• Pegangan agama
• Galakan
- Kawan-kawan yang positif, orang-orang yang berilmu, ibu bapa & Tuhan
• Pengaruh negatif
- Elemen ilmu, emosi, tabiat dan roh menghalang gejala tidak elok
• Kepentingan hiburan -dihadkan
6. Panduan
• ketrampilan
• kepimpinan
• beramal
• berilmu
7. Peranan mahasiswa sebagai pemimpin di kolej kediaman :
• Soft skills yang sama
• Penganjuran program yang berkesan
• Tanggungjawab membangun potensi diri, masyarakat, bangsa dan negara
• Hakikat bakat kepimpinan
• Interaksi dengan mahasiswa lain
• Halangan dasar atau akta
• Contoh yang baik
• Kehidupan selepas meninggalkan alam mahasiswa
8. Kerjasama dengan pihak pentadbiran kolej, pengetua dan felo
• Maklumat
• Kebajikan mahasiswa diutamakan
• Wujudkan suasana kekeluargaan di kolej kediaman
• Sumber rujukan
• Kepimpinan melalui tauladan
• Pemantauan/pemberi nasihat
Kesimpulan
Penglibatan dalam aktiviti-aktiviti di kolej kediaman melalui pendekatan bersepadu diharapkan akan melahirkan mahasiswa berketrampilan dan seterusnya memenuhi aspirasi masyarakat dan negara
Comment
THERE ARE 0 COMMENTS FOR THIS POST